دسته‌بندی نشده

فونت در طراحی گرافیک

بسیاری از طراحان برای انتخاب فونت بارها از خود می پرسند متناسب با طرح چه فونتی را انتخاب کنند بهتر است؟ استفاده از فونت در طراحی گرافیک باید به گونه ای انجام شود تا هماهنگی و همخوانی درستی با کل مجموعه داشته باشد. در نظر داشته باشید بخش مهمی از طراحی گرافیک را متن ها تشکیل می دهند که برای خلق آثار جذاب و تاثیر گذار باید قوانین فونت در طراحی گرافیک را بخوبی بدانیم. با سیلور رسانه همراه باشید.

اصول استفاده از فونت

در طرح گرافیکی اهمیت ویژه ای دارد که باید در بخش های مختلف از ان ها استفاده نمود. در این زمینه سیلور رسانه استاندارد هایی را تعریف می کند تا با کارآیی این قوانین بیشتر آشنا شوید.

  • قالب نوشتار: بهتر است برای درج متن ها در طراحی گرافیک، فونت های ساده را در کادر مشخص گنجاند. نوشتن متون در خطوط عریض و طویل، نه تنها مخاطب را خسته می کند، بلکه موجب سر درگمی و عدم جذابیت شود. رنگ های یکسان قالب های غیر استاندارد و نوشتار طولانی از جمله عناصری هستند که باعث می شود مخاطب تمایلی به خواندن آن نداشته باشند. در صورتی که طرح به گونه ای است که باید از یک فونت استفاده شود، تنها راه چشم نواز بودن متن، دسته بندی و کادر بندی آن ها است و در صورت امکان استفاده از رنگ هایی که یکنواختی را از طرح بگیرد و به آن روح بخشد.
  • ترازبندی متون: هنگامی که در کادرهای مشخص متن را در فونت مشخص بکار برده اید، بهتر است ابتدا و انتهای خطوط یکسان باشد. طراحان حرفه ای اهمیت ویژه ای به تراز بندی متن در تمام طرح می دهند. در صورتی که متن های کوتاه در پروژه گرافیکی خود دارید و نمی توانید انتهای خطوط را یکسان کنید، بهتر است حداقل چپ چین یا راست چین بودن خطوط را به درستی در تمام بخش ها رعایت کنید.
  • رعایت خوانایی: در نظر داشته باشید، آنچه که یک متن راخواندنی می کند خوانایی آن است نه نوع فونت. فونت های ساده بسیاری در زبان انگلیسی و فارسی وجود دارند که می توان از اصول کاربردی فونت در طرح گرافیکی استفاده کرد. نیازی نیست از فونت های عجیب و غریب که خوانایی کمی دارند برای زیبایی طرح استفاده کنید، زیرا راه به بی راهه خواهد رفت و فیدبک لازم را از مخاطب نخواهید گرفت. لذا توصیه می کنیم از فونت های ساده در طراحی گرافیک استفاده کنید تا مخاطب به چالش کشیده نشود و خواندن متن در زمان کوتاه میسر شود.
  • شناسایی هدف: هر جامعه هدفی در زمینه طراحی، فونت خاص خود را دارد تا با توجه به رده سنی، اجتماعی و غیره بهترین نمونه ها را به آن تخصیص دهیم. هیچگاه نمی توان از فونت های خشک و رسمی برای طراحی پوستر های کودکانه استفاده کرد. همچنین نمی توان خطوط بولد و فانتزی را برای طراحی بروشور یا کاتالوگ های آرایشی بهداشتی بکار گرفت. بهتر است قبل از هر چیز نوع نیاز مخاطب و رده سنی را شناسایی کنید تا با توجه به آن الگوی مناسبی را ارائه دهید.

فونت مناسب در طراحی گرافیک

اما اکنون سوالی خواهید داشت با این عنوان که ” فونت مناسب در طراحی گرافیک چیست؟” می خواهیم شما را با 6 فونت آشنا کنیم که از معروف ترین و متداول ترین فونت های انگلیسی و فارسی هستند.

فونت های محبوب انگلیسی

  • فونت هلوتیکا از جمله فونت های پرکاربرد و رایج است که البته در طرح های نیمه حرفه ای از آن استفاده می شود.
  •  فونت Yekan در وبسایت و وبلاگ ها استفاده می شود که بازخوردی های مثبتی را در مرورگرها داشته است. اگر می خواهید این فونت را در سایت خود داشته باشید بهتر است از کد css استفاده کنید.
  • فونت iransans جایگزینی برای فونت یکان می تواند باشد این فونت رایگان نیست و باید خریداری شود. اگر میخواهید با این سبک فونت آشنا شوید نگاهی به سایت آپارات یا دیجی کالا بیاندازید.
  • فونت نراجان را می توانید در پوستر فیلم های هالیوودی بیابید که بیشتر برای فیلم هایی با موضوع دین، ازدواج، قانون، سبک های کلاسیک و قدیمی کاربرد دارد.
  • فونت این فینیتی نیز از ظرافت خاصی برخوردار است که زیبایی خاصی به متن می دهد.
  • اگر نیاز دارید در حروف کشیدگی ایجاد کنید بدون انکه نوشته شکل خود را از دست بدهد می توانید از فونت Bebas استفاده کنید. برای عناوین، طراحی پوستر و کاتالوگ این فونت را به شما پیشنهاد می دهیم.
  • طراحی ژاپنی فونت Kozuka Gothic Pro را ارائه نموده است که حالات مختلفی برای نمایش برجستگی متون دارد. می توانید با توجه به نوع طرح، نازکی و ضخامت آن را با توجه به انواع آن انتخاب کنید. کارت ویزیت و پوستر بهترین زمینه برای شکوفایی و نمایش این فونت است.
  • فونت هایی مانند گراموند، فروتایگر، بادونی، سریف و فیوچرا نیز از دیگر فونت هایی است که برای متون انگلیسی بسیار پر طرفدار است.

فونت های محبوب فارسی

فونت های فارسی محبوب اغلب از جمله فونت های ویندوزی هستند و نیازی به جستجوی ان ها برای دسترسی نیست.

  • از جمله این فونت ها می توان به فونت B Mitra اشاره کرد که برای نامه نگاری و متون رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. خطوط نازک در این فونت باعث زیبایی آن شده که حس خوبی را به خواننده القاء می کند.
  • فونت دوست داشتنی B Yekan نیز با نوشتاری مدرن ظاهر می شود که در سایتها، کارت ویزیت و اسلاید های آموزشی بسیار استفاده می شود.
  • Adobe Arabic نیز برای نوشتار عربی و فارسی استفاده می شود.
  • اگر می خواهید برای وبسایت های رسمی بجای فونت یکان، فونت زیباتری داشته باشید nasim به شما کمک می کند این نتیجه را بگیرید.
  • اگر با اشعار و جملات ادبی بسیار سر و کار دارید توصیه می کنیم از فونت Iran nastaligh استفاده کنید از این فونت در ورد و فوتوشاپ می توانید استفاده کنید. هر چند در فوتوشاپ نمی توان زیاد روی کشیدگی نوشتار نستعلیق حساب کرد.
  • اگر نمی خواهید در تایپ فارسی اعداد انگلیسی داشته باشید، بهتر است فونت های F_yekan و F_mitra را بکار بگیرید. طراحان گرافیک و برخی افراد تایپیست بارها با این مشکل مواجه هستند که چطور میتوان فونت را بگونه ای انتخاب کرد که بتوان تماما فارسی نوشت، از این رو این فونت های ویندوز کارایی موثری در سری F از خود نشان خواهند داد.
  • برای متون طولانی و حتی عربی که با اعراب و چینش دروست حروف سروکار دارید که باید به دقت در نوشتار رعایت شود می توانید از فونت mj_talat استفاده کنید.
  • از جمله فونت های مناسب در طراحی گرافیک که طراحان در طراحی لوگو از آن استفاده می کنند فونت رضوان است.

نحوه نصب فونت در ویندوز

اگر فایل دانلودی به حالت فشرده است، ایتدا از حالت فشرده خارج کنید و با توجه به دو روش زیر آن را در ویندوز نصب کنید:

  1. روی فونت یا فونت های انتخابی که با فرمت ttf و otf هستند راست کلیک کنید و گزینه install را انتخاب نمایید.
  2. می توانید فونت را کپی کرده و از مسیر درایو C پوشه ویندوز به پوشه font بروید و در این قسمت paste کنید.
  3. روش سوم، آنکه می توانید از قسمت کنترل پنل وارد پوشه فونت شوید و فونت های کپی شده را در این پوشه Paste کنید.

اکنون می توانید با مراجعه به فیلد فونت در فوتوشاپ فونت مورد نظر را سرچ کنید و استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *